Nieuws
Ingenieursbureau Stendess is winnaar BIM Awards 2016
Ingenieursbureau Stendess is winnaar BIM Awards 2016 in de categorie publieke projecten met het project Parkbrug Antwerpen, zie volgende link.
http://www.construsoftbimawards.com/nl/winner/public/stendess-nv-parkbrug-antwerpen
Montage Parkbrug Antwerpen
Op 11 juni 2016 werd de Parkbrug in Antwerpen gemonteerd.
De Parkbrug is het eindstuk van het project Kop Spoor Noord in Antwerpen over de Italiëlie. Ze vormt de verbinding tussen het Park Spoor Noord en het Eilandje over de Leien. De brug steunt op de Londen Tower Park spoor Noord en op de Artesis Plantijn Hogeschool op het Eilandje.
De brug is 67,70 m lang en heeft een variërende breedte. Aan de uiteinden is ze 10 m breed en in het midden 5.8 m.
Brug is een bijzonder door haar gatenpatroon.
De brug werd volledig afgewerkt in het werkhuis en in zijn geheel per boot naar Antwerpen gebracht.
Ingenieursbureau Stendess deed hiervoor de uitvoeringsstudie (berekeningen en tekeningen).
De demontage Mexicobruggen Antwerpen verliep vlot.
Tijdens het weekend van 19-20 maart 2016 werden de Mexicobruggen Oost- en West in Antwerpen gedemonteerd.
De twee bruggen werden in 1936 en 1941 geplaatst en zijn aan restauratie toe. Hiervoor moesten ze gedemonteerd worden. Met grote kranen werden de bruggen op pontons getakeld en naar de plaats van restauratie weggevaren. In februari 2017 zullen de 2 bruggen opnieuw gemonteerd worden.
Ingenieursbureau Stendess deed hiervoor de montagestudie. Enkele beelden van de demontage in volgende link.
http://www.gva.be/cnt/dmf20160321_02194254/in-beeld-mexicobruggen-weg-tot-februari-2017
Nieuwe tafelbrug over het Noord-Willemskanaal te Groningen
In februari 2016 werd de tafelbrug over het Noord-Willemskanaal in Groningen gemonteerd.
Dit is een brug voor wegverkeer bestaande uit 2 rijstroken en 2 voetgangersstroken. Ze heeft een overspanning van 20, 20 m en een breedte van 8 86 m.
Bij open toestand is er een doorvaarhoogte van 5,50 m.
De brug werd volledig in het atelier opgebouwd en dan met een ponton naar Groningen gevaren.
De verdere afwerking Pont sur le Rhin verloopt vlot.
De tweede brug van de Pont sur le Rhin te Strasbourg- Kehl werd met enige vertraging op haar definitieve plaats gebracht op 18/12/15.
Enkele beelden:
De eerste brug van de Pont sur le Rhin Strassbourg-Kehl werd op 08/12/15 met een ponton op haar definitieve plaats ingevaren. De montage van de tweede brug is voorzien op 14/12/15.
De twee bruggen werden eerst volledig op een werfterrein naast de Rijn gemonteerd en in zijn geheel met een ponton op zijn definitieve plaats gebracht.
U kan deze volgen op volgende link: http://kehl.de/stadt/webcam/webcam.php
Verschuiven boogbrug over het Albertkanaal Olen – Hoogbuul
Op dinsdag 06 oktober 2015 werd de nieuwe boogbrug over het Albertkanaal in Olen Hoogbuul verschoven. Deze verschuiving verliep zoals gepland.
Montage voetgangersbrug brug Zuid Waalse Krook Gent verliep vlot
Op maandag 21 september 2015 had de montage plaats van de voetgangersbrug brug Zuid Waalse Krook te Gent. Deze brug, de Albertina Sisulabrug, moet de verbinding vormen tussen het Zuid met de Krook, de toekomstige bibliotheek, in Gent.
De montage verliep vlot. Het is een 84,5 ton zware brug, is 24 m lang en 7 m breed. De gehele brug werd per boot via de binnenwateren vanuit Evergem ter plaatse gebracht. Deze weg was smal en niet zo eenvoudig. Met een kraan werd de brug op de juiste positie gebracht.
De brug zal pas toegankelijk zijn als de nieuwe bibliotheek ‘De Krook’ officieel geopend wordt. Dat zal pas in het najaar van 2016 zijn.
Montage van de nieuwe brug over het Albertkanaal Olen – Hoogbuul verloopt vlot
Doordat men het Albertkanaal geschikt wil maken voor schepen van 10.000 ton moeten er verschillende nieuwe bruggen gebouwd worden of aangepast.
In Olen – Hoogbuul was een nieuwe brug noodzakelijk. Deze heeft een lengte van 128 m , een hoogte van 24 m en een gewicht van 960 ton staal. De onderdoorvaart zal 9,10 m zijn en het kanaal zal verbreed worden van 50 naar 86 m.
Montage brug Pont sur le Rhin Strassbourg-Kehl is volop bezig
U kan deze volgen op volgende link: http://kehl.de/stadt/webcam/webcam.php
Opening Connector gebouw Brussels Airlines 24 maart 2015
Op 24 maart had de officiële opening plaats van het Connector gebouw Brussels Airlines. Op 26 maart 2015 ging Connector open voor de passagiers.
Het connector gebouw vervangt de vroegere ondergrondse tunnel. Het is een licht bovengronds gebouw dat het terminalgebouw rechtstreeks verbindt met Pier A en later ook met Pier B.
Het laat de reizigers toe om van de check-in rechtstreeks door te wandelen naar de gate van hun vlucht met een minimum aan verticale circulaties. Omgekeerd verzekert het gebouw de aankomende passagier een snelle en aantrekkelijke verbinding naar de bagagezaal en de uitgang.
Het gebouw omvat een gecentraliseerd platform voor zowel toegangs-, beveiligings- en grenscontrole voor reizigers die vertrekken van Pier A (en later ook van Pier B). Dit verhoogt vooral vanaf 2016 in hoge mate de efficiëntie van het screeningproces, gezien de piektijden voor security in beide pieren complementair zijn. Daarnaast biedt Connector plaats aan een commerciële zone.
De uitdaging van dit bouwproject lag hoog, gezien de werken plaatsvonden te midden van een operationele internationale luchthaven. Die moest permanent in gebruik blijven, zonder dat de werkzaamheden en het comfort van de passagiers in de weg stonden.
Ingenieursbureau Stendess speelde een belangrijke rol in de uitvoeringsstudie van de staalstructuur.
De nieuwe brug aan de Dr. Deelenlaan te Tilburg werd half februari 2015 met succes gemonteerd.
De oude brug over het Wilhelminakanaal ter hoogte van de Dr. Deelenlaan was aan vervanging toe en werd vervangen door ophaalbrug voor gemengd verkeer (busverkeer, fietsers en voetgangers). De montage van de hameistijlen, de val en de balanspriemen nam zo’n 4 dagen in beslag. Dit is het resultaat.
Op 14 december 2014 vond de montage plaats van de Jaagpadbrug over de Schelde in Avelgem.
Dit is een boogbrug met 2 gekantelde bogen (vlinderbrug) met orthotroop wegdek voor voetgangers en fietsers. Deze brug werd geassembleerd op de oever van de Schelde. Op 14 december 2014 werd ze door middel van pontons en kranen in 24 uren tijd op haar definitieve plaats gebracht.
Ingenieursbureau Stendess heeft de Benelux Tekla BIM AWARD 2014 de eerste prijs gewonnen in de categorie Ingenieursbureau met de Fietsersbrug over de N76 te Genk.
Bij deze willen we jullie danken voor het uitbrengen van uw stem.
De overige winnaars zijn te zien op: http://www.construsoftbimawards.com/nl/
Steun ons bij onze deelname aan de Tekla Benelux BIM Award 2014.
Construsoft, de leverancier van de tekensoftware Tekla Structures, organiseert ieder jaar een wedstrijd waarbij iedere gebruiker zijn werk(en) kan inzenden. Ingenieursbureau Stendess zond hierbij 5 projecten in. Hiervan zijn er 3 genomimeerd door Construsoft nl. De fietsersbrug te Genk bij de categorie Ingenieursbureaus, het Crematorium te Zemst en het Atrium te Stockholm bij de categorie Staalbouw.
U kan ons steunen door uw stem online uit te brengen via de speciale stembutton op één van onze projecten per categorie tot en met 26 september via volgende link http://www.construsoftbimawards.com/nl
Wij danken u alvast voor uw steun.
De montage van de staalstructuur van het Connector gebouw Brussels Airlines is afgerond
De montage van de staalstructuur van het connectogebouw Brussels Airlines is gedaan. Het eindresultaat mag gezien zijn.
Atrium Skylight Stockholm Zweden
De montage van het Atrium Skylight boven open ruimte bankgebouw te Stockholm Zweden verloopt vlot.
Montage fietsersbrug over de N76 te Genk
Deze brug moet het zwart punt in het wegennet hier oplossen en de omgeving veiliger maken. De ruimte was heel beperkt, waardoor het concept heel bijzonder is. Het is een gelaste buizenconstructie geworden variabel in hoogte. Ze heeft een lengte van 240 m en een breedte van 3.7 m met een gewicht van 150 ton.
Volg de werkzaamheden van de montage connectorgebouw via volgende link.
http://www.brusselsairport.be/nl/corporate/connector/connimg/
In het eerste weekend van mei werd de spoorwegbrug ter hoogte van de Ijzerlaan te Merksem afgebroken. Dit verliep vlot.
Ingenieursbureau Stendess deed hiervan de studie. In volgende link enkele beelden.
http://album.gva.be/foto-album/afbraak-brug-ijzerlaan.aspx
Spoorbrug Wulfsberge te Zwankendamme
De werkzaamheden aan de spoorbrug Wulfsberge Zwankendamme gaan goed vooruit. Het is de bedoeling dat de brug in juli 2015 in gebruik wordt genomen.
Montage fietsers- en voetgangersbrug over N31 ter hoogte Chartreuseweg te Brugge
Momenteel is men bezig met de montage van de fietsers- en voetgangersbrug ter hoogte van de Chartreuseweg over de Expressweg te Brugge.
Dakstructuur Crematorium te Zemst
Gedurende enkele weken is men bezig met de bouw van de stalen dakstructuur van het nieuw crematorium te Zemst.
Het is de bedoeling dat het Crematorium in juli 2014 open gaat voor het publiek.
Ophaalbruggen 2de Julianasluis te Gouda Nederland
In maart 2014 had de montage plaats van de ophaalbrug noord (over het Gouwe kanaal) en ophaalbrug zuid (over de Hollandshce Ijssel) aan de 2de Julianasluis te Gouda Nederland.
Montage voetgangersbrug Hassmersheim Duitsland
In oktober 2013 werden reeds de twee 34 m hoge pylonen gemonteerd van de voetgangersbrug in Hassmersheim.
Montage brug Albert Schweitzer
In januari vond de montage plaats van de eerste val van de Albert Schweitzerbrug in Alphen aan den Rijn Nederland. De montage verliep vlekkeloos. Het betreft hier de vernieuwing van 2 naast elkaar gelegen vallen van een dubbele basculebrug voor zowel wegverkeer, fietsers en voetgangers.
montage third Orinoco bridge Venezuela
De montage van de third Orinoco bridge verloopt goed. Via volgende link kan je de werken volgen.
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=475253
bouw Connector gebouw Brussels Airlines
Een groots project waarvan de bouw volop aan de gang is, is de bouw van het connector gebouw te Zaventem bij Brussel Airlines.
Het Connector gebouw is één van de meest opvallende vernieuwingen die Brussels Airport in de periode 2011-2016 zal realiseren. Het gebouw zal het bestaande terminalgebouw rechtstreeks en bovengronds verbinden met Pier A die in 2002 in gebruik werd genomen.
Het gebouw heeft een lengte van 200 m en is 50 meter breed. Het is de bedoeling dat het gebouw tijdens het eerste kwartaal van 2015 voor het publiek zou geopend worden.
Volg de werkzaamheden via volgende link.
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?p=109343871
montage tuibrug As loopt naar het einde
De fietsersbrug te As is één van de projecten van de Vlaamse overheid om gevaarlijke punten weg te werken.
Het is een tuibrug bestaande uit een toegangsbrug van 60 m (met 4 steunpunten) en een tuibrug van 90 m (2 pylonen van 20 m en 12 tuien). Begin december vond de montage plaats van de staalstructuur en de tuien van de brug. Volg de werkzaamheden op volgende link.
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=765418&page=2
montage boogbrug te Zwankendamme
De montage van de boogbrug te Zwankendamme verloopt door de weersomstandigheden niet van een leien dak. Door hevige stormwinden werd de montage reeds meerdere keren uitgesteld. Op 1 december werd het middendeel van de boogbrug Zwankendamme gemonteerd.
Füss- und fahrradweg Hassmersheim
De montage van de voetgangersbrug Hassmersheim is volop aan de gang. In oktober werd de pyloon van de tuibrug geplaatst. En volgende link enkele beelden.
De brug is een voetgangersbrug van 3 meter breed en heeft een lengte van 222,20 meter. De brug heeft 2 tuien met een hoogte van 34,35 meter.
http://www.harrer-ing.net/de/referenzen/hassmersheimer-neckarbruecke.htmlhttp://www.harrer-ing.net/de/referenzen/hassmersheimer-neckarbruecke.html
inschuiven Spoorwegbrug over het Albertkanaal Ijzerlaan
Tijdens het weekend van 5 en 6 oktober 2013 werd de eerste van de 2 nieuwe spoorwegbruggen over het Albertkanaal ingeschoven tussen de Antwerpse ring en de hogesnelheidslijn. Deze werken maken deel uit van het Masterplan van de Vlaamse regering om de binnescheepvaart te stimuleren. De doorvaarhoogte moet minimaal 9,10 meter zijn en het Albertkanaal wordt verbreedt tot 63 meter.
De brug werd gebouwd op de werf tussen de sporen ende ring van Antwerpen. Op 5 oktober werd de brug van de werfplaats tot over het Albertkanaal geschoven. Het inschuiven van de spoorwegbrug ter hoogte van de Ijzerlaan verliep vlot zie volgende link.
Bouw HRSG Erbil Irak gaat goed vooruit
De bouw van de HRSG-unit Erbil (Irak ) gaat goed vooruit. De centrale bestaat uit een staalstructuur van ongeveer 1915 ton staal met een lengte van 29,80 m, een breedte van 12,70 m en enn hoogte van 27,50 m. Hierbij enkele foto’s.